vrijdag 14 augustus 2009

Tussen de wal en het schip

Vandaag moesten we even terug naar Eindhoven voor onder andere mijn afspraak bij het CWI. Voor het gesprek stond anderhalf uur gepland maar uiteindelijk hadden we voldoende aan een dik half uur. Een deel van het gesprek zou namelijk moeten gaan over het zoeken naar werk maar aangezien ik nog een baan heb en het mij alleen om een tijdelijke uitkering ging kon dat deel vervallen.

Kort samengevat: ik mag wel gebruik maken van mijn recht om een uitkering aan te vragen maar de kans dat ik 'm krijg is zeer klein. De WWB (kortweg: de Bijstand) komt pas in beeld als de overige opties afgevallen zijn, en in mijn geval zijn dat (a) m'n loon ook al krijg ik dat niet doorbetaald, en (b) een uitkering uit de Ziektewet die ik bij het UWV moet zien los te peuteren. Die laatste moet ik eerst maar eens gaan bellen om te vragen of de baas me wel ziekgemeld heeft. Als-ie dat niet gedaan heeft moet ik dat dan zelf doen en verzoeken om een uitkering.

Bijkomend probleem is dat ik waarschijnlijk tussen wal en schip ga vallen. De kans is namelijk groot dat de Gemeente geen uitkering wil verstrekken omdat ik in België verblijf (ook al is dat als toerist) en dus daar maar een uitkering aan moet gaan vragen, terwijl men in België zal redeneren dat ik officieel niet in België woon, daar dus geen uitkering kan krijgen, en m'n uitkering dus maar in Nederland moet gaan halen.

Geen opmerkingen: