M'n eerste werkdag bij n'n nieuwe baas. Natuurlijk werd ik niet meteen in het diepe gegooid, want elk bedrijf heeft weer zo zo'n eigen procedures en bovendien heb ik ook geen flauw idee hoe die apparatuur aan boord allemaal werkt. Dus ben ik voor vandaag aan collega Mario gekoppeld om in te leren.
Stap 1: de papierwinkel met bijbehorende procedures, en ondanks alle automatisering is dat nog aardig wat: rittenstaat (waarop je alle ritten tijdens je dienst bijhoudt), werkboek (om je uren in bij te houden), rij-opdrachten, nota's (voor klanten die contant afrekenen en een bonnetje willen), formulier voor verlofaanvraag, en tot slot een tellijst waarop je aangeeft hoeveel geld je aan het einde van je dienst afstort. Pfffft...
Dan de taxi in, rijden maar, en in de praktijk leren hoe de apparatuur werkt. In de praktijk gebruik je drie verschillende apparaten: de mobilofoon (knop indrukken en praten, wel even er aan denken om 'm aan het begin van je dienst aan te zetten), de Data Terminal voor het elektronisch versturen van berichten zoals nieuwe ritten, pauzeverzoeken en dergelijke, en tot slot de taximeter zelf. De klant moet tenslotte wel kunnen zien hoeveel er afgerekend moet worden. Dan zit er ook nog het een en ander in met betrekking tot beveiliging, maar daar kan ik uiteraard niet te veel over kwijt.
Het was een leerzame dag, maar het zal nog wel even duren voordat ik alles onder de knie heb. En vervolgens ging het alweer richting Hellen, want vanavond komt de thuiskapster weer langs en wordt die haargroei op m'n hoofd weer gesnoeid.
Stap 1: de papierwinkel met bijbehorende procedures, en ondanks alle automatisering is dat nog aardig wat: rittenstaat (waarop je alle ritten tijdens je dienst bijhoudt), werkboek (om je uren in bij te houden), rij-opdrachten, nota's (voor klanten die contant afrekenen en een bonnetje willen), formulier voor verlofaanvraag, en tot slot een tellijst waarop je aangeeft hoeveel geld je aan het einde van je dienst afstort. Pfffft...
Dan de taxi in, rijden maar, en in de praktijk leren hoe de apparatuur werkt. In de praktijk gebruik je drie verschillende apparaten: de mobilofoon (knop indrukken en praten, wel even er aan denken om 'm aan het begin van je dienst aan te zetten), de Data Terminal voor het elektronisch versturen van berichten zoals nieuwe ritten, pauzeverzoeken en dergelijke, en tot slot de taximeter zelf. De klant moet tenslotte wel kunnen zien hoeveel er afgerekend moet worden. Dan zit er ook nog het een en ander in met betrekking tot beveiliging, maar daar kan ik uiteraard niet te veel over kwijt.
Het was een leerzame dag, maar het zal nog wel even duren voordat ik alles onder de knie heb. En vervolgens ging het alweer richting Hellen, want vanavond komt de thuiskapster weer langs en wordt die haargroei op m'n hoofd weer gesnoeid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten