donderdag 11 februari 2010

Het geboorteproces van extremisme

Ik heb weer flink wat energie verspild vandaag. Vanmiddag had ik eerst een gesprek met Henk Waterschoot, Hulpofficier van Justitie op bureau Woensel-Zuid. Dat heeft niks nuttigs opgeleverd. Zijn suggesties waren dat ik een kamer kon huren bij Sylvia om zodoende weer ingeschreven te kunnen worden, een baan te zoeken via de Werkvoorziening Kempenland (nooit van gehoord) en contact op te nemen met de buurtbrigadier van Woensel Noord (waar Sylvia woont).

Die eerste is zinloos want per 1 maart is Sylvia zelf ook dakloos, die tweede is zinloos want geen werkgever neemt je in dienst als je vertelt dat je dakloos bent en op de achterbank van je auto woont, die derde zou misschien nog iets op kunnen leveren. Verder weer de gebruikelijke blabla van "je moet het zelf doen" (wil ik wel maar kan ik helaas niet anders had ik het wel gedaan), "wij kunnen niks voor je doen" (kunnen ze wel maar willen ze gewoon niet) en "je komt er niet door alles te laten escaleren". En uiteraard ook hier weer geen bruikbare ideeën over hoe het dan wel zou moeten.

En nee, kennelijk "kun je het niet maken" om iemand een stapeltje folders naar z'n hoofd te smijten. Dat mag absoluut niet, dat is absoluut ontoelaatbaar. Maar dat je als slachtoffer van huiselijk geweld als een stuk oud vuil behandeld wordt door iemand die goed betaald krijgt om je te helpen, dat mag allemaal wel, daar is niks mis mee.

Eigenlijk was ik naar het bureau gekomen om aangifte te doen van mishandeling door de politie, maar dat ging niet door want, aldus Henk Waterschoot, "daar schiet je niks mee op". Meteen daarna ben ik even binnengelopen bij het Woonbedrijf (die zitten in het pand ernaast) om eens te informeren naar de mogelijkheid van tijdelijke bewoning. Volgens de dienstdoende medewerker zouden er in Strijp woningen gerenoveerd gaan worden en tijdelijk vrijkomen voor verhuur, maar daarvoor moest ik iemand bellen op hun kantoor aan de Willemstraat. Papiertje mee met namen en telefoonnummer, en dan door naar de volgende halte.

Dat was m'n externe opslag om de installatie-CD van m'n scanner te halen, maar die bleek onvindbaar. Dan maar door naar het politiebureau Woensel-Noord. De buurtbrigadier (Saskia van de Moosdijk) was buiten maar ze zouden haar mij laten bellen. Dan door naar de Lidl en dan terug naar Sylvia.

Tot mijn grote verbazing belde Carla de Haas al terug. Ik had al half en half verwacht dat ik volgende week zelf weer zou moeten gaan bellen, maar dat hoefde zowaar niet. De hoorzitting is nu gepland voor volgende week vrijdag, de locatie is nog niet bekend maar staat in de bevestigingsbrief die ze nog zal sturen.

En zowaar, vervolgens belde Saskia van de Moosdijk ook nog. Die beweerde gewoon keihard dat ze niks voor me kon doen, want de woningbouwverenigingen hebben hun eigen systeem en daar komt de politie niet tussen. Ze wil ook niet eens proberen om op een of andere manier ergens iets van de grond te krijgen. Oftewel, ik moet het allemaal zelf maar uitzoeken.

En dat, dames en heren, is dus hoe extremisme geboren wordt. Luister niet naar mensen met problemen maar laat ze maar gewoon verrekken. Schop ze maar onderuit telkens als ze proberen overeind te komen. Tegen dat het leidt tot extremistisch geweld zien we wel verder.

Nou goed, dat kan. Iedereen weet wat de problemen zijn en wat de oplossing is, maar geen enkele instantie is bereid om iets te doen om die oplossing voor elkaar te krijgen, in plaats daarvan wil iedereen het gewoon laten escaleren. Als dat is wat ze willen is dat wat ze kunnen krijgen. Het kan goedschiks of kwaadschiks, goedschiks willen ze niet dus wordt het kwaadschiks. Dan ga ik maar "hulp"verleners het ziekenhuis in slaan, de inventaris bij Welzijn Eindhoven aan diggelen slaan, gebouwen platbranden en weet ik veel wat nog meer. Als er eerst doden en gewonden moeten vallen voordat ik eens geholpen wordt dan moet het maar. Laat Eindhoven maar branden en het bloed van al die corrupte en incompetente "hulp"verleners en smerissen maar door de straten stromen.

Moge Allah hun ziel genadig zijn.

Geen opmerkingen: