maandag 29 december 2008

Creatief met wasgoed

Kennelijk was ik niet de enige die een loodgieter nodig had, want het duurde behoorlijk lang voordat ik er eentje te pakken kreeg. Probleem uitgelegd, vanmiddag zou er iemand langskomen.

Ik had een stapeltje liggen van wat ik "klein wasgoed" noem: sokken, ondergoed, dat soort klein spul. Dat moest nodig gewassen, en eigenlijk heb ik daarvoor die kleine camping-wasmachine waar ik het al eens over gehad heb. Maar ja, die moet je wel kunnen vullen met warm water, en dat zat er dus even niet in. Dan maar even creatief doen.

De hele handel in een emmer met deksel, fles wasmiddel erbij, en vervolgens richting de wasserette op de camping. Ook alleen maar in de richting van, overigens. Ten eerste is € 5,00 voor zo'n stapeltje was belachelijk duur, ten tweede heeft het management in al haar wijsheid besloten de wasserette te sluiten. Vandaar dus alleen maar in de richting van de wasserette, en op het laatste moment rechtsaf naar de ingang van het ernaast gelegen toiletgebouw. Daar hebben ze namelijk niet alleen toiletten en douches maar ook wasgelegenheden (spiegel, wasbak, warm en koud water).

De rest laat zich raden: warm water in de bak, wasgoed erin, een slok wasmiddel erbij, en dan maar aan de handwas. Klein probleempje: de stoppen van die wasbakken zijn verdwenen. En wat gebeurt er als je water in een wasbak laat lopen als er geen stop in de afvoer zit? Inderdaad.

Gelukkig werkt een opgefrommelde sok ook prima als afvoerstop, je moet alleen even uitkijken dat je 'm niet per ongeluk weer eruit trekt. Wie zij er dat ik niet creatief ben?

Vervolgens in de volgende spoelbak alles nog even uitgespoeld en daarna de hele handel terug in de emmer. Deksel erop en terug naar de caravan. Althans, na eerst nog een tweede rondje creatieve oplossing. Met al dat water is het natuurlijk wel handig als je je handen even af kunt drogen, maar de benodigde handdoek had ik niet meegenomen. Geen nood, in een toiletgebouw bevinden zich doorgaans toiletten, en in die toiletten bevindt zich doorgaans toiletpapier. Als het goed genoeg is om je kont ermee af te vegen is het ook goed genoeg om je handen mee af te drogen.

M'n wasgoed zal ongetwijfeld niet zo schoon zijn als na een rondje in een echte wasmachine, maar het was allicht schoner dan vantevoren. Alleen het drogen is nog wat problematisch, het beste wat ik kon doen was zowel m'n wasrek als m'n elektrische kachel in m'n tuinhuisje zetten, daar de was ophangen, en dan maar hopen.

Waarna de was weer afgehaald kon worden, want de loodgieter kwam opdagen. Aardige vent, zoveel hart voor z'n werk dat hij zelfs op z'n vrije dag was gaan werken omdat het bedrijf het werk anders niet aankon. Dat was het goede nieuws.

Het slechte nieuws was dat het lek niet gedicht kon worden. Dat zat namelijk bovenin m'n geyser, maar zowel boven als onder die waterleiding zitten metalen roosters om zoveel mogelijk hitte te genereren om daarmee het water zo snel mogelijk zo heet mogelijk te krijgen. Oftewel, daar kun je niet bij. En dus zat er niks anders op dan eerst zowel de gastoevoer naar de geyser als de watertoevoer naar de geyser los te koppelen en vervolgens de hele geyser van de muur te halen (en uiteraard die twee leidingen even af te doppen).

Daarmee heb ik dus geen geyser meer, want dat valt niet te repareren, en tussen Kerst en Oud & Nieuw schijnen de leveranciers van die dingen ook niet te werken, dus met een beetje mazzel krijg ik volgende maand van die loodgieter een offerte voor een nieuwe geyser. Dat gaat dus weer geld kosten. Die reparatie natuurlijk ook, maar tegen de verwachting in krijg ik daarvoor nog een rekening opgestuurd. Ik had eigenlijk verwacht dat er ter plekke afgerekend moest worden.

Daarna ben ik toch maar even alsnog op sjouw gegaan richting Nederland. Post ophalen, bij de Praxis een paar vorstbeschermers halen en dan nog even de stad in. op hoop van zegen heb ik zelfs twee loten gekocht voor de Oudejaarsloterij. Nu maar hopen dat het meer oplevert dan gekost heeft. Ze waren duur genoeg...

Geen opmerkingen: