dinsdag 9 december 2008

Flexibiliteit

Dit werk vereist de nodige flexibiliteit: zo heb je de ene rit na de andere, en zo sta je drie kwartier te wachten op het station. En je kunt nog wel houden aan de begintijd van je dienst, maar je werkelijke eindtijd is altijd weer een verrassing.

Vandaag werd die flexibiliteit behoorlijk op de proef gesteld. Na drie kwartier stilstaan op het station was ik gevorderd tot tweede in de rij, bijna weer een contante rit gescoord (en daarmee weer een kansje op een fooi), werd ik weer op pad gestuurd voor een andere rit. Later, aan het begin van de avond, moest ik in Veldhoven een kind ophalen bij de opvang en naar huis brengen, helemaal naar Bergeijk. Probleem daarbij is echter dat de centrale altijd maar aanneemt dat chauffeurs al die instellingen wel bij naam kennen en weten te vinden, en dus geen adres nodig hebben. Gevolg was dat ik bijna een uur bezig ben geweest om m'n passagier te vinden. Niet goed voor m'n humeur.

Van Bergeijk ging het terug naar Eindhoven om in een café iemand op te halen die naar het PSV-stadion wilde. Da's een wandeling van vijf minuten, maar goed, als iemand daar € 7,50 voor over heeft...

Mooi niet dus. Toen ik de klant op kwam halen ging-ie samen met een stel maten met een andere taxi mee. Geen wonder dat kankeren op passagiers zo'n beetje de favoriete hobby van taxichauffeurs is. Dan maar weer door naar standplaats Zuid (Centraal Station Eindhoven, centrumzijde) en achteraansluiten. Dat zag er niet hoopgevend uit: nog drie kwartier tot einde dienst, ruim tien taxi's voor me in de rij, en in die rij zat nauwelijks beweging. Ik wilde net de centrale vragen of ik het voor vandaag voor gezien kon houden toen er weer een rit binnenkwam.

Die verbeterde m'n humeur nog enigszins. Ik had twee tortelduifjes van hooguit een jaar of 18 op de achterbank. Op de bestemming aangekomen stapte de mannelijke helft uit om binnen geld te gaan halen, de jongedame bleef nog even zitten. Toen d'r vriendje terugkwam stapte ik uit om het portier voor de jongedame open te maken (hé, er zijn nog wel taxichauffeurs die dat doen!) en op hetzelfde moment riep hij naar haar: "Hé, stap jij niet uit?". Waarop zij antwoordde: "Jawel, maar hij maak het portier voor me open, de schat!".

Da's toch leuk. Leuker dan de fooi, een spectaculaire tien cent. Met fooien was het zowiezo droevig gesteld vandaag: alles bij elkaar € 1,10 en daar heb ik drie ritten voor nodig gehad...

Daarmee was het bijna 23:00 uur geworden en vond ik het wel genoeg geweest. Maar toen kwam de centrale weer: of ik nog één korte rit wilde rijden, want er moest iemand van de NS van station Eindhoven naar station Geldrop. Nou, vooruit dan maar. Die rit eindigde overigens niet bij station Geldrop maar bij een overweg. Stront aan de knikker: stilstaande trein, politie erbij, brandweer erbij, ambulance erbij.

Maar toen was het echt genoeg geweest. Toen ik me via de DATA afmeldde was het 00:10 uur. Nou ja, dan heb ik m'n goeie wil weer getoond en kan ik later ook eens een keer wat eerder ophouden als het niet druk is.

Geen opmerkingen: