zaterdag 28 maart 2009

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

Na de pauze alweer een andere bus mee, en de ellende werd alleen maar groter. Er kunnen acht passagiers in een bus, en stuk voor stuk zijn ze per persoon voor minder dan een tientje op hun bestemming aangekomen (zowel die van voor middernacht als die van na middernacht). En wat krijg je dan? Een hoop gezeik over de snelheid, de tarieven en de "toeristische route". Maar fooien, ho maar.

Vervolgens gooide Allard (die inmiddels Nicolien afgelost had op de centrale) nog eens olie op het vuur. Eerder had ik een groep jongeren van Duizel naar Valkenswaard gebracht die later ook weer terug moesten. Daardoor zou ik echter pas ruim na 03:00 afgewerkt zijn, en dus had ik met Nicolien afgesproken dat ik die terugrit niet meer zou doen. Maar dat boeide Allard absoluut niet, dus kreeg ik die rit alsnog. Gevolg: een rit met acht behoorlijk dronken jongeren die niet naar het opgegeven adres wilden maar allemaal naar huis gebracht wilden worden, waarna de laatste ook nog eens begon te zeiken over de ritprijs en uiteindelijk niet alles wilde betalen. Met wat moeite heb ik het meeste wel betaald gekregen, alleen de laatste € 0,30 zijn uit mijn zak gekomen. En toen had die eikel ook nog het lef om te roepen: "De klant is koning". Ja, maar alleen als de klant z'n ritprijs volledig betaalt. Gelukkig voor hem was het maar € 0,30 want wanbetalers vanaf € 1,00 rekenen niet meer met mij af maar met m'n MagLite 4D -- en hoe hoger het bedrag is, hoe meer pijn het zal doen.

Pas toen hij weg was bedacht ik wat een passende straf zou zijn geweest. De regen kwam op dat moment met bakken uit de lucht, eigenlijk had ik 'm na het afrekenen nog even een gratis ritje moeten geven van een paar kilometer en 'm dan de bus uit moeten schoppen. Had-ie een half uurtje door de stromende regen naar huis kunnen lopen. Maar goed, dat weet ik dan voor de volgende keer.

Dus, jongeman van de Kempstraat 29 in Duizel, je bent er ongelooflijk genadig vanaf gekomen. Deze keer wel.

Daarna kon ik eindelijk terug naar Nuenen. Volgens het rooster was ik om 03:00 afgewerkt, uiteindelijk ben ik om 04:15 in m'n eigen auto gestapt. Al met al was het dus een dienst uit de categorie "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend". Dat mag je zelf even afkorten. Veel gezeik, veel stress, veel frustraties. En uiteindelijk op een contante omzet van € 201,10 een totaal van € 2,85 aan fooien.

En nog was de ellende niet over. Om 05:45 lag ik eindelijk in bed met de wekker op 14:00 om vervolgens rond 09:30 wakker te worden en niet meer in slaap te vallen. Oftewel, op nog geen vier uur slaap moet ik de rest van de ochtend, de hele middag, de hele avond en een groot deel van de nacht zien door te komen.

Vanavond en vannacht moest ik namelijk weer werken, al was het het deze keer minder ellende dan m'n vorige dienst. Waarschijnlijk is mij zelfs een hoop ellende bespaard gebleven. Op Zuid was het opeens heel erg rustig en stonden er weinig taxi's, met name onze etnische vakbroeders schitterden opeens door afwezigheid. Iedereen had zo het vermoeden dat dat te maken had met het feit dat de Inspectie opeens aan het controleren was geslagen op het station, waarbij werkelijk alles gecontroleerd werd. Als door een mirakel hebben ze mij echter met rust gelaten, en met al die overtredingen van m'n rij- en rusttijden is dat maar goed ook. Ik vermeld weliswaar telkens dat dit in opdracht van de werkgever is en de eventuele boetes dan ook voor de werkgever zijn, maar ik betwijfel of Wim zich daar iets van aan zal trekken.

Wat later kwam de volgende overtreding: ik wilde aan het einde van m'n 5,5 uur m'n verplichte pauze gaan houden, maar dat mocht niet omdat er al een aantal chauffeurs aan het pauzeren waren. Oftewel, de planning maakt er een puinhoop van en de chauffeurs draaien er weer voor op. Misschien had ik op het station toch even gebruik moeten maken van de gelegenheid om de Inspectie eens in te lichten over de misstanden bij Jansen Taxi.

Geen opmerkingen: