dinsdag 24 maart 2009

Tamtam

Het is duidelijk dat het voorjaar begonnen is: toen ik rond 06:30 vertrok vanuit Lommel was het al licht buiten...

Vervolgens werd het weer wat donkerder, en tegen dat ik Eindhoven binnenreed begon het te regenen. De rest van de dag varieerde het nogal, van licht bewolkt met veel zon tot flinke regenbuien.

Desalniettemin werd m'n dag al goed gemaakt nog voordat m'n dienst begon. Een van m'n collega's was aan het verkondigen dat hij naar Ter Apel moest maar was daar kennelijk niet blij mee. Ik ben de beroerdste niet, als je een collega kunt helpen moet je het niet laten, dus heb ik 'm gezegd dat hij die rit maar aan mij moest geven. Dat liet-ie zich geen twee keer zeggen, binnen 60 seconden had hij het met de centrale geregeld en had ik een lekker lange rit. Alleen wel wat lastig dat ik m'n zonnebril vergeten was, want in het hoge Noorden was het overwegend zonnig.

Eigenlijk heeft Ter Apel maar één minpuntje: de mobiele Internetverbinding werkt wel maar de communicatie lijkt nog met de tamtam te gaan.

Terug in Nuenen kwam de afdeling Personeelszaken (één vrouw sterk) naar me toe met de vraag of ik zometeen even tijd had. Met het einde van m'n contract in zicht begon ik uiteraard al zenuwachtig te worden. Het viel mee, ik krijg aansluitend een jaarcontract. Wat ze wel namens Wim Jansen opmerkte was dat ik er wat al te gemakkelijk over dacht als ik niet-betalende passagiers als bedrijfsrisico zou zien, en niet als iets waar je je personeel voor op moet laten draaien. Volgens haar zou de werkgever dan wat al te veel risico lopen als hij ook zo zou denken. Zo wil ik ook wel ondernemen: de winst voor mijn rekening en het verlies voor rekening van m'n personeel.

Ook zou in het chauffeurshandboek vermeld staan dat ritten naar het "buitengebied" altijd vooraf betaald moeten worden. Ik ga het toch maar eens navragen bij de vakbond en m'n advocaat en opzoeken in de CAO, want het lijkt er toch op dat Wim Jansen hier de regels wat al te creatief interpreteert.

Geen opmerkingen: