zondag 1 februari 2009

Missie volbracht!

In sommige beroepen krijg je naast je loon ook fooien. Bedienend personeel in de horeca bijvoorbeeld, en taxichauffeurs. Dat is inkomen en daar moet je dus inkomstenbelasting over betalen. Nou zijn ze bij de Belastingdienst niet achterlijk, ze kunnen weliswaar niet tot op de cent controleren hoeveel fooi ik heb gehad, maar als ik opgeef dat ik helemaal geen fooien heb gehad gaan ze lastige vragen stellen.

Op lastige vragen zit ik niet te wachten, bovendien ben ik een eerlijk mens en ook nog boekhouder, dus hou ik netjes elke dag bij hoeveel fooi ik heb ontvangen. Dankzij een paar zeer riante fooien was januari een goeie maand, toen ik eergisteravond aan m'n dienst begon stond de teller al op € 118,10 en had ik als doelstelling om tijdens die dienst de € 125 te halen. Dat leek niet te lukken, maar dankzij die riante fooi bij m'n laatste rit schoot de teller toch nog door naar € 133,60. Missie volbracht dus.

Maar ja, m'n dienst van gisteren hoorde ook nog bij januari, dus heb ik m'n doelstelling opgeschroefd naar € 150. Dat leek eerst goed te gaan, de eerste rit was een rit binnen Nuenen, een stel dat ik al vaker vervoerd heb en die allerminst krenterig zijn met de fooi (gezien hun woning en de auto's op de oprit kunnen ze het zich ook veroorloven). Toch weer zo'n vijf Euro aan fooi, en dat op een rit van nog geen tientje.

Daarna ging de teller echter maar langzaam omhoog om uiteindelijk rond de € 148 te blijven steken met nog een uur te gaan tot einde dienst. Hogere machten hadden het echter toch goed met me voor, de laatste rit was weer een hele goeie voor de fooienpot zodat ik eindigde met precies € 153,00 op de fooienteller.

MISSIE VOLBRACHT!

Nu maar afwachten wat februari op gaat leveren.

Geen opmerkingen: