vrijdag 3 april 2009

De ideeën zijn er, nu de uitvoering nog

Alweer een stralende dag, volgens mijn auto was het vanmiddag zelfs 24 graden in de zon!

Dit weer stimuleert om van alles te gaan doen, dus na m'n ontbijt ben ik maar weer eens verder gegaan met de voorjaarskuis. Vandaag stond de schoonmaak van m'n tuinhuisje op het programma. Eerst maar eens de diepvries en de koelkast, en dan vooral het rubber op de deuren want daar zat allerlei zwart spul in, op en tussen wat daar zeer zeker niet hoort te zitten. Ik heb op TV al verschillende keren gezien hoe chef Gordon Ramsay dat ook tegenkwam in restaurantkeukens en vervolgens bijna door het lint ging, dus leek het me wel tijd voor een grondige kuis.

Door naar de kuis van toilet en wastafel, gevolgd door de microgolf. Die laatste is een erfstuk en ik moet tot mijn schande bekennen dat die nog niet eerder gereinigd was. Net als dat andere erfstuk (de frituur) liet ook de microgolf de indruk achter dat pa 'm wel veel gebruikte maar nooit schoonmaakte. Deze keer moest zelfs een ganse volksopstand neergeslagen worden: onder het glazen draaiplateau bleek een hele kolonie van een onbekende levensvorm te zijn ontstaan en die hadden net ene Schimmel tot president verkozen. Dat moet ik niet hebben, in mijn huis en mijn microgolf gelden mijn regels, niet die van anderen. Een van de weinige gevallen waarin het een voordeel is gebleken dat ik zelf jarenlang onder een dictatoriaal regime heb moeten leven, ik weet nu hoe ge opstandelingen moet aanpakken.

Over het toilet gesproken: voor een toilet te laten werken is water nodig, en daarvoor is dan weer een waterleiding nodig. Ik had die gisteren nogmaals gerepareerd dus heb ik vanmiddag getest of het nu wel goed was. Niet dus, het water bleek nog steeds in staat om naar buiten te geraken. Miljaar! Nog maar een poging gedaan om het te herstellen en dan afwachten of het morgen wel droog blijft in m'n tuinhuisje.

Dat tuinhuisje gaat me trouwens nog geld kosten, het is namelijk spuuglelijk. De buitenkant is om een of andere reden donkerbruin geschilderd (als ik al niet depressief was zou ik het daarvan wel worden) en van de afwerking aan de binnenkant word ik ook niet vrolijk. De achterwand en één zijwand zijn afgewerkt met zachtboard, dat zijn van die dunne donkerbruine platen die onder andere ook gekend zijn als achterwand van goedkope boekenkasten. De twee andere wanden en het plafond zijn afgewerkt met witte plastieke schrootjes. Eigenlijk wil ik de buitenkant in een lichte kleur en de binnenwanden en plafond netjes afgewerkt met vlakke wanden in eveneens een lichte kleur. Toch lastig als je twee linkerhanden hebt.

Vanmiddag ben ik ook maar eens aan de gang gegaan met dat andere waarvoor ik geen talent heb: m'n tuintje. Vooraf ben ik even naar de Brico geweest voor een zak potgrond en wat tuingereedschap, dat laatste blijkt echter zoveel duurder te zijn dan in Nederland dat ik maar even ben gaan improviseren. Gebogen vingers lijken op een hark, en een oude lepel doet het prima als tuinschepje. M'n plantjes zijn geplant, nu is het afwachten. Met wat geluk en goede wil is de stenen rand van m'n tuintje straks verborgen onder knalrode geraniums en heb ik gans de zomer heerlijke aardbeien uit eigen tuin.

Ook m'n tuintje gaat nog veel geld kosten, want ook dat stelt niks voor. Al die stoeptegels zijn misschien wel functioneel en makkelijk te onderhouden, maar mooi is anders. Ik heb al wel wat vage ideeën maar dat moet allemaal nog uitgewerkt worden, en dan moet ik ook eerst nog gaan informeren of het eigenlijk wel mag. Helaas ontbreken mij zowel het benodigde geld als de benodigde groene vingers, dus ik denk er al over om tegen dat de plannen enige vaste vorm beginnen te krijgen maar eens een mailtje te sturen naar de redacties van de diverse klus- en tuinprogramma's. Misschien dat die een berooide en gescheiden man met twee linkerhanden waar geen groene vingers aan zitten willen helpen.

Om wat inspiratie op te doen heb ik maar weer eens een wandeling over het terrein gemaakt. Helaas blijkt inspiratie bij andere kampeerders ver te zoeken, vrijwel iedereen lijkt content te zijn met een uitzicht op tegels, soms een paar vierkante meter gras, wat tuinmeubilair, eventueel een partytent en in enkele gevallen een beeldje in de tuin. Voor wat zo'n stacaravan per jaar kost zou je toch verwachten dat mensen wat meer moeite doen om er iets moois van te maken.

Tijdens die wandeling was er opnieuw een aanwijzing dat het kampeerseizoen op punt staat los te barsten. Waarschuw de redactie van Top Gear, haal de handgranaten uit de kast, de eerste sleurhut is op het terrein gesignaleerd!

Aangezien ik vanmiddag toch het dorp in moest heb ik ook nog maar even zowel de Arbodienst als m'n baas geïnformeerd over het feit dat ik het onverantwoord vind om aan het werk te gaan, en bij wijze van waarschuwing ook maar vermeld wat voor risico's m'n klanten lopen. En omdat ik toch bezig was heb ik er ook nog maar even bij vermeld dat het op de chauffeur verhalen van niet-betaalde ritten in strijd is met de CAO en dat inhouding dan ook consequenties zal hebben. Het zou maandag wel eens een spannende dag kunnen worden...

Geen opmerkingen: