woensdag 20 januari 2010

Ambtenaren en advocaten

Vanochtend was het daklozen-inloopspreekuur van de Dienst Welzijn, Zorg en Inkomen (voorheen de Gemeentelijke Sociale Dienst, tot die ophield sociaal te zijn). Om 09:05 was ik binnen en werd m'n naam op de lijst gezet. Twee uur later was ik nog steeds niet aan de beurt en waren een hoop mensen die na mij binnenkwamen al wel binnengeroepen. Wat bleek? Een van die ambtenaren daar had op de lijst aangetekend dat ze me al binnengeroepen hadden!

Daarop was ik meteen als eerste aan de beurt om tien minuten later weer buiten te staan. Jawel, ook de Dienst WZI wil/kan mij niet helpen: volgens hen ben ik niet dakloos! Het blijkt dat je in Eindhoven pas als dakloze ingeschreven kunt worden als je minimaal twee weken achter elkaar elke nacht in de nachtopvang van NEOS geslapen hebt (à € 3,50 per nacht). Ik krijg dus via hen geen inschrijvingsadres in Eindhoven (noodzakelijk voor het krijgen van een WWB-uitkering).

Oftewel, de Dienst Welzijn, Zorg en Inkomen interesseert zich niet voor mijn Welzijn, verleent niet de noodzakelijke Zorg en helpt me ook niet aan een Inkomen. Voor dat laatste moest ik maar naar de overkant gaan, naar het kantoor van UWV Werkbedrijf (het voormalige CWI).

Dat heb ik dan maar gedaan, het was leerzaam. De dame aan de balie verkondigde dat ik zonder adres in Eindhoven geen uitkering kon krijgen en verwees door naar... jawel... het daklozenspreekuur aan de overkant. Ik heb 'r meteen maar even uit die droom geholpen, waarna een andere baliemedewerkster zich er mee bemoeide door op te merken dat je wel degelijk een uitkering kunt krijgen zolang je maar een postadres in Eindhoven hebt. Het baliepersoneel is dus niet helemaal bekend met de regels.

Weer een paar minuten later kreeg ik een gesprekje met een andere medewerkster die, na mijn verhaal aangehoord te hebben, doodleuk verkondigde dat ik geen WWB-uitkering kon krijgen. Die had dus niet geluisterd, want ik had haar net verteld dat ik over twee maanden m'n baan kwijt ben en dan een WW-uitkering wil. Haar ook maar even wakker gemaakt waarna de procedure op gang kwam. Een kwartier later (om 12:00) was er een groepsbijeenkomst voor mensen die een WW-uitkering aan willen vragen, dus ik kon meteen mee. Alleen nog even wat formulieren invullen.

Tip dus voor iedereen die naar het UWV Werkbedrijf gestuurd wordt: als je de eerste keer niet hoort wat je wilt horen, blijf dan elke dag terugkomen tot je een medewerk(st)er treft die je iets vertelt wat je wel wilt horen, want die ambtenaren daar zijn lang niet allemaal bekend met hun eigen regels.

Die bijeenkomst duurde drie kwartier en bestond uit een presentatie over de regels van de WW. Niet echt relevante informatie eigenlijk, want de aanvraag moet nog ingediend worden en dan is een verhaal over onder andere de sollicitatieplicht nog niet echt relevant. Maar goed, als dat de procedure is dan moet het maar. Het zou alleen wel aardig geweest zijn als ze er koffie bij gedaan hadden, want die had ik sinds m'n ontbijt niet meer gehad (ook bij het inloopspreekuur aan de overkant krijg je geen koffie).

Dan terug naar Sylvia, even eten, een bak koffie naar binnen werken en even bijkomen, en dan om 14:45 weer de deur uit voor m'n afspraak met Marcel Martens. Net voor vertrek belde nog een dame over een hoorzitting. Het was even onduidelijk welke hoorzitting precies (die van de politie of die van Welzijn Eindhoven) maar het bleek om die laatste te gaan. Donderdag 11 februari is de zitting.

Die bleek z'n conceptbrief nog niet af te hebben, morgenochtend krijgt-ie nog wat up-to-date informatie die er bij moet en dan ligt de conceptversie hopelijk morgenmiddag in m'n Inbox, zodat de definitieve versie nog voor het weekend de deur uit kan.

Waar het ook weer over ging: m'n weblog. Marcel begon er weer over dat ik die voorlopig maar moest sluiten. Het nut ontgaat me nog steeds, volgens mij wordt daar door Sonja alleen maar over gemekkerd omdat ze niet wil dat de waarheid openbaar gemaakt wordt.

Geen opmerkingen: