zaterdag 16 januari 2010

Naakt in de isoleercel

Sylvia is vanmiddag weer eens kwaad de deur uitgestormd. Nou gebeurt dat wel eens vaker, soms is ze dan na een half uurtje afkoelen weer terug en anders wordt ze door de politie wel ergens aangetroffen, wat meestal voorafgegaan wordt door een melding van vermissing.

Meestal verloopt de communicatie met de politie prima en krijg ik alle informatie: waar ze aangetroffen is, in welke toestand ze aangetroffen is, waar ze nu is en wat er gaat gebeuren. Maar om een of andere reden mocht dat vandaag niet. Toen ik rond 17:00 belde om te informeren of ze haar ergens gevonden hadden ging de dame aan de andere kant van de lijn even uitzoeken of ze haar inderdaad hadden. Vervolgens kwam ze terug met de mededeling dat ik me "geen zorgen hoefde te maken" en dat ik "te zijner tijd" wel geïnformeerd zou worden. Meer mocht ze niet zeggen. Waarom mocht ik nu opeens niet weten waar m'n vriendinneke was en hoe ze er aan toe was? Hadden we hier te maken met een kille dienstklopper zonder menselijke gevoelens, of was dit weer zo'n "laten we Jeroen nog eens het leven zuur maken" actie van de Eindhovense politie?

Waar het uiteindelijk op neer kwam: ze hebben haar gevonden, meegenomen naar het politiebureau, haar daar de cel ingesmeten, vervolgens de Crisisdienst van de GGzE gebeld en nadat die geweest waren hebben ze haar het bureau weer uitgezet. Geen jas aan, koud, stromende regen, zie maar dat je thuiskomt. De politie roept wel dat ze "dienstbaar" zijn maar haar even naar huis brengen viel duidelijk niet onder die "dienstbaarheid".

Uiteraard heeft de politie me niet meer "te zijner tijd geïnformeerd", het enige telefoontje wat ik gehad heb was van Sylvia, toen ze te voet onderweg naar huis was en inmiddels halverwege was. Ik ben haar maar even met de auto gaan halen.

Toen bleek ook hoe ze haar aangepakt hebben. Bij de aanhouding zijn ze zo hardhandig geweest dat ze er een gekneusde rechterhand aan over heeft gehouden, en op het bureau blijken ze haar anderhalf uur lang naakt in de isoleercel gezet te hebben! Het wordt verdomme steeds erger met dat gedrag van de Eindhovense politie. Nog even en we krijgen hier van die Amerikaanse toestanden, waarbij aanhoudingen alleen nog maar verricht worden met getrokken vuurwapens en er vervolgens gehandeld wordt volgens het principe "eerst schieten en dan pas vragen stellen".

Ik vind het schandalig! Als liefhebbende partner zit je je ongerust te maken, de politie neemt niet eens de moeite om zelf te bellen, en als je gaat informeren krijg je niks te horen. En vervolgens behandelen ze een slachtoffer ook nog eens als oud vuil! Ik denk dat ik maar eens bij de burgemeester (in zijn hoedanigheid als hoofd van de politie) ga informeren of dit normaal is.

Geen opmerkingen: