vrijdag 15 januari 2010

Heden geen spreekuur

Hier in Eindhoven heeft een of ander instantie een inloopspreekuur voor dak- en thuislozen. Dat is ook letterlijk een spreekUUR, want dat is alleen op vrijdagochtend tussen 09:00 en 10:00. En dat dan voor ruim 900 dak- en thuislozen. Vanochtend ben ik er maar eens even heen geweest om te kijken of die wat voor me kunnen doen.

Niet dus. Geen onwil of zo, maar met ingang van vandaag is het spreekuur verplaatst naar woensdagochtend tussen 09:00 en 10:30. Woensdagochtend nog maar een keer terug dan.

Op de terugweg naar Sylvia heb ik eerst een tussenstop gemaakt op de Gildelaan 34 -- het kantoor van Muurmans & Heezemans Advocaten. Sonja is me tenslotte nog altijd € 250 verschuldigd wegens overtreding van het contactverbod en de betalingstermijn is al ruim verstreken. Achterlijk als die lui daar zijn weigerden ze te betalen. Muurmans zelf zat in bespreking, Heezemans (zie foto hieronder) niet en die deed dan ook maar datgene wat tegenwoordig ieder bedrijf en elke instantie doet als ze geconfronteerd worden met een "lastige" klant: hij belde de politie.

Om precies te zijn belde hij 112, maar aangezien dit geen geval was van "als elke seconde telt" heeft Heezemans dus feitelijk misbruik gemaakt van het alarmnummer. Na tien minuten verdween een van de huppelkutjes van de receptie (zie tweede foto) in het kantoor van Muurmans om een minuut later weer terug te komen. Even later ging mijn telefoon: de secretaresse van Marcel Martens, die had gehoord dat ik bij Muurmans op kantoor stond. Marcel was naar de Rechtbank, ze zou hem mij laten bellen zodra hij terug was op kantoor. Daarop ben ik vertrokken, de politie heb ik niet gezien maar tenzij er vandaag nog betaald wordt zien ze mij maandag weer terug. En dinsdag. En woensdag. Net zo lang tot ik m'n geld heb.


De Huppelkutjes

Over geld en advocaten gesproken: hoe zou Sonja de rekening van Muurmans betalen? Overmaken, of zou ze ook voor Muurmans met de benen wijd gaan? Ik bedoel maar, Sonja is er al lang achter dat ze op haar rug alles gedaan krijgt van instanties als de Gemeente Eindhoven, de politie en het Steunpunt Huiselijk Geweld, ze is er intussen ook achter dat het je carrière aanzienlijk bespoedigt als je wijdbeens gaat liggen voor je baas, dus zal ze dat bij Muurmans ook wel doen. Ik zou bijna medelijden krijgen met haar collega's -- niet dat Sonja voor hen niet plat gaat, maar die moeten er gewoon voor betalen. Volgens de laatste geruchten € 100 per keer.

Aangezien ik toch onderweg was ben ik ook nog maar even binnengelopen bij Welzijn Eindhoven aan de Dr. Cuyperslaan. De jongedame aan de balie was aan het bellen dus heb ik maar even een bakkie cappucino uit de automaat getrokken. Terwijl ik daar op stond te wachten verscheen een van de arrogante kwallen die ik daar al vaker gezien had, en uiteraard was het weer "oprotten of we bellen de politie". De politie heeft-ie nog wel gebeld maar tegelijkertijd ben ik weer vertrokken. Met achterlating van wat werk, wel te verstaan. M'n cappucino heb over de vloer gesmeten en het rek met folders dat bij de deur staat is tegen de grond gegaan.

De politie heb ik ook daar niet meer zien verschijnen, maar maandag zijn ze ook weer open. En dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat er een smeris opduikt die verder denkt dat z'n neus (of z'n lul) lang is en op het verlichte idee komt iedereen een stuk beter af zou zijn als mijn probleem eens behoorlijk opgelost zou worden.

Nu kost het iedereen (GGzE, Welzijn Eindhoven, politie, woningcorporaties enzovoorts) een hoop tijd, geld, menskracht en ergernis. Dat zouden ze zich allemaal kunnen besparen als ze me een woning zouden geven. Maar helaas, dat zal niet gebeuren. De woorden "politie" en "intelligent" zijn contradicties, en de hulpverleners denken alleen maar in hokjes. Alles je niet perfect in één hokje past (omdat er meerdere hokjes nodig zijn) wordt je gewoon als oud vuil buitengezet en krijg je de politie op je dak. En als je dan héél véél geluk hebt wordt je door de Waffen-SS niet in elkaar geslagen. Maar dan moet je wel héél véél geluk hebben.

Enigszins tegen de verwachting in belde Marcel om 16:30 nog terug. Geheel voorspelbaar vond hij mijn acties bij Muurmans niet zo geslaagd. Gelukkig zit er nu eindelijk een beetje druk op de zaak: dinsdagmiddag hebben we weer een bijeenkomst en dan ligt het concept (waar ik al meer dan een maand op zit te wachten) klaar om doorgenomen en aangepast te worden.

Geen opmerkingen: