vrijdag 19 september 2008

De struisvogelpolitiek van Bureau Jeugdzorg

Na m'n ochtendrit ben ik maar weer eens terug naar Lommel gereden; ik ben nog steeds bezig met de reactie op Sonja's verweer tegen het verzoek om alimentatie en dat is nogal een hoop werk. Logisch natuurlijk, want dat verweer hangt aan elkaar van de verouderde, incomplete en deels gelogen argumenten. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om onderweg even Internet op te gaan, met als gevolg dat van de geplande drie uur er maar twee overbleven. Het moest even. Zo moest ik m'n advocaat even mailen over het voorstel voor co-ouderschap en 'm duidelijk maken dat ik het een kwalijke zaak vind dat ik de reactie daarop van Sonja moest krijgen en niet van hem. Meteen maar even voorgesteld om iedereen aan één tafel te zetten om over het voorstel te praten, want kennelijk heeft wederpartij het allemaal niet goed begrepen. Ik heb 'm tot woensdag gegeven om een afspraak te plannen, als ik dan niks van 'm gehoord heb ga ik zelf iedereen uitnodigen.

In de mail zat ook nog een bericht van Bureau Jeugdzorg. Die had ik gemotiveerd verzocht om in te grijpen, meer specifiek om Tom en Max met onmiddellijke ingang uit huis te halen en hun moeder uit de ouderlijke macht te laten zetten. Maar helaas, dit is Bureau Jeugdzorg, die zien daar geen reden toe dus moet ik het zelf maar regelen. Hoe ik dat dan moet doen werd er niet bijverteld, dus heb ik dat per kerende mail maar even gevraagd.

Voor de onderbouwing van m'n kritiek op Sonja's verweer ben ik ook maar eens gaan uitrekenen hoeveel ik aan uitgaven heb. Ik kan natuurlijk wel beweren dat € 590 bruto per maand onvoldoende is, maar het komt toch overtuigender over als daar een overzicht bijzit van alle uitgaven. De voorlopige conclusie is schrikbarend: als ik alleen de vaste lasten meereken, waarbij variabele lasten als energieverbruik en brandstofkosten woon-werkverkeer ook maar even als vaste lasten gezien worden, dan kom ik nu al € 400 per maand tekort. Daarbij moet worden opgemerkt dat ik waarschijnlijk nog wel wat vaste lasten over het hoofd gezien heb, en dat m'n levensonderhoud er ook niet in meegenomen is. Oftewel, die € 500 per maand die m'n advocaat gevraagd heeft zou nog wel eens aan de krappe kant kunnen zijn, temeer daar het € 500 bruto is en er dus pakweg een derde deel naar de Belastingdienst gaat.

Na de middagrit nog even de mail opgehaald, en zowaar, Bureau Jeugdzorg had al gereageerd. M'n advocaat niet. Volgens Bureau Jeugdzorg moet ik zelf maar onderdak regelen voor de kids, en anders moet ik het maar via m'n advocaat proberen bij de Kinderbescherming. Eén keer raden onder welke instantie de Kinderbescherming valt. Inderdaad, Bureau Jeugdzorg.

Ik begin de kritiek op Bureau Jeugdzorg steeds beter te begrijpen. Ik krijg steeds sterker de indruk dat Bureau Jeugdzorg zo'n instantie is die eerst meerdere signalen krijgt dat er iets vreselijk fout aan het gaan is, daar verder niks mee doet, om dan later -- nadat het fout is gegaan en ze weer een hoop kritiek krijgen -- de vinger te wijzen naar een andere instantie die maar in had moeten grijpen.

Vandaag ook nog wat SMS-jes heen en weer tussen mij en Angelique, ik ben benieuwd wat het morgen gaat worden.

Geen opmerkingen: