zaterdag 13 september 2008

Exit co-ouderschap

Ik moet zeggen, ik heb uitstekend geslapen. Weliswaar weer wakker ruim voor de wekker afliep, maar dat weerhield me er niet van om toch lekker te blijven liggen tot om 09:15 de wekker zich alsnog meldde. Opstaan, ontbijten en dan op naar Eindhoven om Max op te halen.

Waarna ik er achterkwam dat ik nog wat vergeten was: de N69 ter hoogte van Eindhoven was afgesloten. Dat betekende dus een omweg. Nou maakte dat voor vandaag niet zoveel uit, maar deze route rij ik ook als ik 's morgens naar m'n werk ga. Dat betekent dus nog vroeger vertrekken komende week.

Sonja wist te vertellen dat mijn advocaat de hare woensdag wezenloos gebeld heeft maar dat haar advocate de constructie met co-ouderschap geen goed idee vond. Dat zou voor Sonja allemaal financiƫle nadelen en andere risico's met zich meebrengen. Dat is allemaal te ondervangen met goede afspraken, maar volgens haar advocate zouden die afspraken dan in strijd zijn met de co-ouderschapregeling. Volgens mij zijn die echter niet in strijd met maar een aanvulling op die regeling. De bezoekregeling zoals die nu in de praktijk uitgevoerd wordt is ook niet identiek aan de bezoekregeling zoals die op papier staat, maar daar hoor ik niemand over klagen. Misschien moet ik die dan ook maar heel strikt gaan hanteren: om 11:00 uur kind ophalen en om 15:00 weer terug. Dat zou Sonja's zaterdag wel eens behoorlijk overhoop kunnen halen.

Ik vind het wel bedroevend dat ik dit alles van Sonja moet horen, eigenlijk zou ik dat van mijn eigen advocaat moeten horen maar die hult zich zoals altijd weer in stilzwijgen. Die begint heel aardig op m'n laptop te lijken: ook rijp voor vervanging... Tegelijkertijd kondigde Sonja ook nog aan dat ze de eis voor partneralimentatie aan zou gaan vechten, want ze heeft geen zin om mij € 500 netto per maand te moeten gaan betalen. Tja, da's dan jammer voor haar. Het zal nog wel een groter gevecht worden, want als zij en haar advocate niet mee willen werken doe ik dat ook niet, en dus zal ik onder andere de woning op moeten eisen. In tegenstelling tot haar werkgever eist de mijne immers dat ik in Eindhoven of directe omgeving woon, dus dan gaat ze maar verhuizen.

Nog een klacht van Sonja: haar e-mail via Het Net werkte opeens niet meer. Ja, hallo, ze heeft me notabene zelf gevraagd om onze abonnementen op ADSL en Internet te beƫindigen! Daarover trouwens wel goed nieuws: een tijdje geleden heb ik die allebei opgezegd (de ene bij KPN, de andere bij Het Net), maar van beide had ik niks meer gehoord en dus had ik het vermoeden dat die opzeggingen nooit aangekomen waren. Verrassing in de stapel post die bij Sonja op me lag te wachten: beide opzeggingen zijn uitgevoerd. Briljante zet van KPN: in hun brief schreven ze dat ik tot 9 september de tijd heb om m'n huidige ADSL-abonnement via een andere service provider voort te zetten of om te zetten in een ander ADSL-abonnement. En wanneer hebben ze die brief verstuurd? Juist ja: op 9 september...

Max heeft zich in elk geval weer kostelijk geamuseerd ondanks het matige weer. Een van de medebewoners op het park heeft begin deze week twee kinderstoelen en wat kinderspeelgoed langs het pad gedumpt, volgens het principe "wie het hebben wil mag het meenemen". Daar heb ik dus maar even gebruik van gemaakt, en daarmee is de voorraad speelgoed uitgebreid met twee tractors met aanhanger. Een kleine van de afmeting "leuk voor in de zandbak" en een grote: een trapauto model tractor met aanhanger. Max vond het prachtig!

Tom heeft echter weer eens aanleiding gegeven voor grote zorgen over z'n thuissituatie. Vorige week vertelde hij al dat het regelmatig ruzie is thuis, sommige weken zelfs dagelijks, waarbij door Sonja veel geschreeuwd wordt. Vandaag wilde hij alweer mee, volgens Sonja zou hij tegen haar gezegd hebben dat hij dat wilde omdat hij anders "met haar opgescheept zou zitten". Toen ik Max 's middags terugbracht zei Tom opnieuw dat hij met mij mee wilde.

Op de terugweg nog een keer dezelfde stunt uitgehaald in Valkenswaard: veiligheidsjas aan, auto langs de kant gezet, en laptop op schoot. Er werd weer rustig gereden leek het. Pauline bleek zowaar ook online te zijn, nog even zitten chatten en afgesproken dat ik dinsdag over een week (als ze definitief overgehuisd is) op bezoek kom en blijf eten. Ik mocht zelfs "blijven pitten" dus misschien dat ik voor de ochtend daarna maar eens een keer vrij neem. Pauline is tenslotte aangenaam gezelschap, en zo vaak zie ik 'r nou ook weer niet.

Voor de eerste keer in jaren heb ik moeten breken met een traditie: de jaarlijkse Last Night of the Proms op de BBC. Dat staat in m'n agenda zodra de datum bekend is, op de avond zelf gaat de stekker uit de bel en de telefoon uit, en ben ik voor niets of niemand bereikbaar tenzij het huis in brand staat. Maar helaas, ik heb in m'n caravan wel TV maar geen BBC, en op de radio kreeg ik 'm ook niet gevonden, dus heb ik het dit jaar gemist.

Balen natuurlijk. Tel daarbij dat het toch al een vermoeiende dag was, en het vonnis was snel geveld: om 21:45 lag ik in bed en een kwartiertje later was ik vertrokken in de hoop dat ik uit kon slapen. Ook wel eens lekker, flink lang doorslapen.

Geen opmerkingen: