vrijdag 16 januari 2009

Jeugdzorg, deel 1

M'n planning voor vandaag: 10:00 opstaan, douchen, ontbijten, kleren wassen, afspraak met Ageeth Bikker van de Combinatie Jeugdzorg, pakketje ophalen, boodschappen doen, werken. Ik zeg slechts één woord: planning.

Inderdaad.

Dat opstaan lukte nog wel zij het met een uur vertraging, douchen en ontbijten lukte ook nog wel, maar toen zag ik in m'n agenda dat ik die afspraak met Ageeth Bikker om 15:00 had, een uurder eerder dan ik dacht. De Wash-O-Matic zal dus nog een dag langer moeten wachten.

Voordat ik richting Eindhoven ging bedacht ik dat het wel een goed idee zou zijn om even de hoofdkraan van het water open te draaien zodat de spoelbak van m'n toilet weer vol kon lopen en ik het toilet dan weer een keer kon doorspoelen. Het enkele feit dat ik dat hier vertel maakt al duidelijk dat ook dat niet helemaal ging zoals bedoeld.

Toen ik de hoofdkraan opendraaide hoorde ik meteen water stromen in m'n tuinhuisje. Na een paar seconden bedacht ik dat het wel erg veel lawaai maakte voor een vollopende stortbak, dus leek het me verstandig om even te controleren wat er aan de hand was. Jawel, weer een lek! Ondanks de 24 uur per dag stokende vorstbeschermer en het isolatiemateriaal om alle leidingen is er nog een leiding gesneuveld. Die zit gelukkig wel makkelijk bereikbaar dus dat zou makkelijk te repareren moeten zijn. Tegen dat ik weet hoe je zoiets moet repareren. Ik was wel heel snel terug bij de put om de hoofdkraan weer dicht te draaien.

Van m'n gesprek met Ageeth ben ik niet veel wijzer geworden. Ze komt tegenwoordig elke week bij Sonja over de vloer, vind dat ik ontzettend leuke kinderen heb (dat zijn ze inderdaad) en Tom en Max zijn ook al gek op Ageeth. De eerste keer dat ze over de vloer kwam mocht ze van Tom niet weg voordat ze z'n kamer en z'n Lego gezien had. Wat er nu eigenlijk echt gebeurt aan hulpverlening heb ik er echter nog altijd niet uitgekregen. Sonja wil ook nog steeds niet met mij aan één tafel, nog steeds met het smoesje van "rust". Ik heb Ageeth er nog maar eens op gewezen dat Sonja dit enkel doet om mij onderuit te halen.

Sonja heeft een bloedhekel aan alles wat hulpverlener heet en zich met haar bemoeit, ze zou niets liever willen dan dat ze allemaal opsodemieteren zodat zij ongestoord haar gang kan gaan. Ik heb Ageeth dan ook maar alvast een voorspelling gegeven: binnenkort zal Sonja aankondigen dat ze geen hulp meer nodig heeft en wordt Combinatie Jeugdzorg samen met Bureau Jeugdzorg en alle andere instanties zonder pardon aan de kant gezet.

Ageeth vindt het ook niet nodig om mij voortdurend op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Ze komt weliswaar elke week bij Sonja maar ondanks aandringen heb ik m'n volgende afspraak met haar pas over een maand. Oftewel, ook dit is weer gewoon een geval van standaard hulpverlening aan mannen: je krijgt een stoel en een bak koffie, je mag je verhaal vertellen en dan ga je weer. Voor de rest gebeurt er niets. Er moet echt eerst bloed op de muur zitten voordat hulpverleners in dit land eens een keer actie ondernemen. Het sterkt mij in elk geval wel in m'n plan om tegen Sonja aangifte te doen wegens huiselijk geweld en kindermishandeling. Misschien dat die hulpverleners eens een keer wakker schrikken als ze merken dat hun cliënte opgepakt is en in de cel zit.

Ik denk dat ik vanaf nu ook maar een wekelijkse update van Ageeth af ga dwingen. Ze komt elke week een keer bij Sonja dus ga ik 'r voortaan maar elke vrijdag bellen.

Na m'n bezoek was het TNT BUsiness Point het volgende doel. Helaas, m'n pakketje was nog steeds niet gearriveerd. De TNT-medewerker adviseerde om Viking Direct te bellen, maar daar had ik natuurlijk weer geen telefoonnummer van bij de hand. Dat wordt dus maandag.

Zo ergens tegen 22:45 werd het tijd om te gaan eten en was het even lachen. Hieronder de mobilofoonconversatie tussen Nicolien (de centraliste) en mij. Het nummer "155" is het nummer van m'n taxi.
Nicolien: "155? Hapje eten?"Ik: "Met jou? Ja hoor, altijd! Heb je al ergens een tafeltje gereserveerd of moet ik daar nog even voor bellen?"Nicolien: "Ik ben over tien minuten afgewerkt."Ik: "Dan ben ik over tien minuten bij je. Oh shit, ik moet tot drie uur werken."

Het moge duidelijk zijn dat ik op m'n eentje gegeten heb...

Die mobilofoon zorgt eigenlijk elke dienst wel voor entertainment. Dat ding is bedoeld voor zakelijke communicatie, eigenlijk mag-ie ook alleen daarvoor gebruikt wordt, maar er wordt heel wat niet-zakelijk afgeouwehoerd via de mobilofoon.

Geen opmerkingen: