dinsdag 6 januari 2009

Koud hè!

Het wordt maar niet minder met de vorst. Integendeel, het wordt steeds erger. Toen ik vanochtend in m'n auto stapte was het -10 buiten. En de komende nacht wordt het nog erger.

De eerste helft van de dag ging goed. Fooi-technisch gezien was het zelfs een uitstekende dag! Twee Britse heren wilden van station Eindhoven naar een hotel in 's-Hertogenbosch. Ik had ze bijna geadviseerd om dan met de trein naar 's-Hertogenbosch te gaan en daar dan een taxi naar het hotel te pakken. Dat heb ik toch maar niet gedaan, en het loonde. De rit kostte hen uiteindelijk zo'n € 83,00. Een van de twee rekende af met twee biljetten van € 50 en hoefde niks terug. Oftewel, een fooi van een slordige € 17 voor één rit! Ik heb weken gehad waarin ik in totaal minder dan dat binnenhaalde.

M'n middag verliep minder geweldig. Ik had om ritten in Nuenen gevraagd zodat ik m'n kerstpakket nog op kon halen, maar daar ben ik niet aan toegekomen. Bij een van die ritten kreeg ik een afleveradres doorgegeven dat me bekend voorkwam. Toen ik op het ophaaladres arriveerde wist ik weer waarom dat adres me zo bekend voorkwam. Hetzelfde vrouwmens dat ik vorige maand op een haar na m'n taxi uitgeschopt heb omdat ze continu zat te zeiken, zaniken en beledigen. En jawel, deze keer was het niet anders.

Alhoewel, eigenlijk was het nog erger. Ze zou zelf wel de weg wijzen, deed dat vervolgens verkeerd, gaf mij daarvan de schuld, en weigerde vervolgens het hele bedrag te betalen dat ze zou moeten betalen. In plaats van € 11,31 wilde ze niet meer dan € 8 betalen. Na overleg met de centrale heb ik haar die € 8 laten betalen, de baas stuurt haar nog wel een rekening voor het verschil. Komt ze nog goed weg, want in feite was ze een wanbetalende passagier, en die worden normaliter zonder pardon aan de politie overgedragen.

Wat mij betreft mag dat mens op de zwarte lijst gezet worden. Geen idee of we zo'n lijst hebben, maar als we die niet hebben is zij een uitstekende reden om er eentje te beginnen.

Op de weg naar huis wilde ik eigenlijk nog even een mail sturen naar de Gemeente Eindhoven over dat dwangbevel waar ik het gisteren over had, maar m'n laptop weigerde deze keer alle medewerking. Ik denk dat ik komend weekend toch maar zo'n Netbook aan ga schaffen en een mobiel Internetabonnement.

Netbook? Ja, een Netbook. In feite een klein formaat laptop, speciaal bedoeld om onderweg online te kunnen zijn. En dat is eigenlijk het enige waar ik momenteel een laptop voor nodig heb, het zwaardere werk kan ik in m'n caravan op m'n desktop PC doen. Zo'n Netbook is een stuk kleiner dan een gewone laptop en dus makkelijker mee te nemen, en met een prijs van rond de € 350 kosten ze ook nog maar pakweg de helft van een volwaardige laptop. Alleen nog even uitzoeken welk merk en type het meest geschikt is voor mijn toepassingen, en kijken welke telecomboer de beste combi-aanbieding heeft.

Voor de komende nacht zijn temperaturen voorspeld van -10 tot -15 graden. Zeer strenge vorst dus, en dat vergde derhalve wat voorzorgsmaatregelen. Het was of dat, of vannacht doodvriezen. De vorstbeschermer in m'n tuinhuisje kon het al niet meer aan: hij vecht dapper door maar tegen deze temperaturen vecht-ie een verloren strijd. Alles is weer bevroren in dat hok.

De andere vorstbeschermer heb ik in het woongedeelte van m'n caravan opgehangen. Ook die dappere strijder zal het niet lukken om de vorst buiten te houden, maar alle beetjes helpen. Voor optimaal resultaat zou ik eigenlijk m'n petroleumkacheltje de hele nacht moeten laten branden, maar uiteindelijk is dat gewoon een brandende vloeistof, en daarmee is het onverantwoord om die zonder toezicht te laten branden.

M'n oliekacheltje mocht zich nuttig maken in de slaapkamer, maar ook die trok het niet echt. Voor het naar bed gaan heb ik dus m'n petroleumkacheltje er even bijgezet. Daar ging het in de slaapkamer niet bepaald lekkerder door ruiken, maar het werd wel warmer.

En dan tot slot de persoonlijke vorstbescherming voor in bed. Die bestaat uit één paar dikke sportsokken, een onderbroek met daarover de broek van m'n huispak, en een t-shirt met daar overheen een coltrui en daar weer overheen de bovenste helft van m'n huispak. En dat alles dan ook nog eens stuk voor stuk eerst opgewarmd op de kachel, behalve dan die onderbroek. Het bed zelf: een dekbed, daar bovenop een dikke deken (dubbelgevouwen) en daar nog een fleece-deken bovenop (ook dubbelgevouwen). Telt u even mee: tussen m'n borstkas en de buitenwereld zaten dus maar liefst ACHT lagen! Als je bedenkt dat het dekbed in een dekbedovertrek zit zou je zelfs kunnen stellen dat het TIEN lagen zijn.

Als er hierna geen berichten meer geplaatst worden ben ik vannacht alsnog doodgevroren...

Geen opmerkingen: