zaterdag 10 januari 2009

Op expeditie in barre omstandigheden

Ondanks de dappere strijd van de vorstbeschermer is alles in m'n tuinhuisje bevroren, tot aan m'n pilsjes toe. Het klinkt idioot, maar ik leg tegenwoordig pilsjes in de koelkast om op te warmen in plaats van af te koelen...

En als ik zeg "alles is bevroren" dan bedoel ik ook "alles". Gisteravond heb ik nog even m'n eigen toilet gebruikt, eigenlijk moet ik dan achter m'n tuinhuisje de hoofdkraan van de waterleiding even opendraaien, terug naar m'n toilet, doorspoelen, wachten tot de stortbak weer volgelopen is, en dan de hoofdkraan weer afsluiten. Maar het was laat, het was donker en het was vooral ook Heel Erg Koud, dus heb ik dat doorspoelen maar even achterwege gelaten. Da's niet hoe het hoort, maar het moest maar even.

Toen ik vanochtend weer naar m'n toilet ging zag ik dus iets wat ik nog nooit eerder gezien had: zelfs de urine en het velletje toiletpapier lagen bevroren in de pot.

Hoezo, barre omstandigheden?

Aan het einde van de ochtend ben ik maar weer eens richting Eindhoven gegaan. Eerst even langs de postbus, waar een betalingsherinnering van het VGZ in lag. Die had betrekking op maar liefst vier declaraties, inclusief die ene van Sonja die ze dus kennelijk nog altijd niet betaald heeft. Oh, meneer de advocaaaaaaat!

Dan door de Lidl, toch maar niet naar de Nettorama, en vervolgens de stad in. Op zoek naar een leuke combinatie van Netbook en Internetabonnement, maar doordat het overal redelijk druk was ben ik niks wijzer geworden. Wel ben ik weer een handjevol Euro's lichter geworden: ik ben teruggekomen met een stapeltje DVD's, een kleine rekenmachine om m'n taxiwerk wat makkelijker te maken, en -- oh jubel ende vreugde -- een GSM-oplader voor vier verschillende merken GSM's. Dus kan m'n zakelijke GSM weer opgeladen worden. Ik wilde eerst nog bij een telecomboer binnenlopen voor een nieuwe oplader, maar kreeg opeens de ingeving om eerst even naar de Kijkshop te gaan. En jawel, daar lag-ie, in de bak met "Promo's" voor een bescheiden € 5,00. Bij de telecomboeren was ik vast duurder uitgeweest. Extra voordeeltje: die oplader is voor m'n zakelijke GSM, daarmee een bedrijfsuitgave, en dus kan ik de BTW terugvorderen. Da's weliswaar slechts € 0,80 maar elke cent die de fiscus bijdraagt hoef ik niet zelf te betalen.

Op de terugweg even online gekeken voor Netbooks met Internetabonnement, zoals het er nu uitziet wordt het een Asus Eee PC 901 met een Web'n'Walk abonnement van T-Mobile. Uiteraard ook op naam van m'n bedrijf, want dan kan ik de BTW terugvorderen. Hetgeen me er aan herinnert dat ik deze maand de BTW-aangifte over het afgelopen kwartaal nog in moet dienen.

Eenmaal terug in m'n caravan kon ik meteen weer met m'n emmertje op expeditie naar het toiletgebouw. Er moest namelijk nog eten gekookt worden, maar daarvoor moest er wel eerst afgewassen worden. Dus mezelf goed warm ingepakt, met m'n emmertje naar het toiletgebouw om water te halen, afwassen, eten koken, eten, nog een keer afwassen. Waarmee m'n emmertje weer leeg was.

Mooi gepland toch, precies genoeg water?

Nee! Want "geen water" betekende ook "geen koffie"! En dus mocht ik nogmaals op expeditie. Wat zal ik blij zijn als de winter voorbij is en ik m'n waterleiding kan gaan repareren...

Morgen gaat ook weer een drukke dag worden. Zo staat er onder andere een bezoek aan de Wash-O-Matic op het programma, moeten er online nog wat rekeningen betaald worden, een Netbook met Internetabonnement plus wat kantoormaterialen besteld worden, en zal me tegen die tijd vast nog wel het een en ander te binnen schieten uit de categorie "dat moet ik ook nog doen".

Dan het slechte nieuws: voor vannacht wordt in deze contreien -13 graden Celsius voorspeld. Het iets minder slechte nieuws: de nacht daarna nog -3. Het goede nieuws: vanaf dinsdag staan er geen mintekens meer voor de dag- en nachttemperaturen. Jippie! Nu maar hopen dat die mintekens ook definitief wegblijven en de temperaturen weer rap met twee cijfers voor de komma geschreven gaan worden.

Geen opmerkingen: