zaterdag 3 januari 2009

Raar weer

Ook vandaag moest er weer gewerkt worden, en deze keer moest ik al om 08:00 beginnen. Da's dus héél vroeg op, ondanks m'n kwartier besparende maatregel die inmiddels tot standaard verheven is. Werken op zaterdag heeft één groot voordeel: bijna allemaal contante ritten dus meer (kans op) fooi. De zaterdag levert bij benadering net zo veel op als maandag t/m vrijdag bij elkaar. En da's nog niet veel, als goed boekhouder heb ik het bijgehouden en kan ik voorlopig concluderen dat je blij mag zijn als je in een maand tijd € 50 aan fooien binnenhaalt.

Vanavond sprak ik een collega die dat wel erg weinig vond en verkondigde dat hij met taxiwerk zou stoppen als z'n fooien onder de € 200 per maand zouden komen. Maar ja, hij werkt alleen 's nachts, dat zijn dan toch voornamelijk kroegenritten, en dronken klanten schijnen niet zo krenterig te zijn. Daar ga ik dan over een paar weken wel achterkomen, volgende week vrijdag moet ik tot 03:00 en zaterdag tot 04:00 werken. Als die werktijden (en fooien!) goed bevallen ga ik toch maar eens bij de baas informeren of m'n rooster niet aangepast kan worden.

Het weer was trouwens zeer bijzonder vanochtend. In België lag een laagje sneeuw en hing er een dichte mist met zicht tot hooguit 100 meter en voor een deel zelfs nog veel minder. Ik kwam de grens met Nederland over, en het was in één keer allemaal weg. Geen sneeuw, geen mist. Je zou bijna denken dat die sneeuwbuien en mistbanken geen geldig paspoort zouden hebben of zo. :-)

Een andere meteorologische waarneming: ik moest voor een rit over de Karel de Grotelaan, het eerste stuk was perfect helder zicht, en dan zie je een eind voor je opeens zo'n muur van mist. Heel apart om te zien. Tot ik die muur van mist in reed, want toen zag ik meteen heel weinig meer.

Een bijverschijnsel van het winterweer is dat het uitstekend wandelweer is. Koud, dat wel, maar voor de rest is het ideaal. Dus heb ik bij m'n wandelmaatje (inderdaad, Pauline) maar eens geïnformeerd of ze zin had om morgen mee te gaan wandelen. Helaas, die bleek het hele weekend niet thuis te zijn dus dat ging niet door.

Na de gedane arbeid was het weer tijd voor een ander regelmatig terugkerend verschijnsel: Sandwichbar 't Bagetje is sinds gisteren weer open en dus ben ik daar maar weer eens gaan eten. Bij het afrekenen moest de jongedame me € 4,55 teruggeven. Met een schuldbewuste blik kwam ze vertellen dat ze me alleen muntjes van € 0,50 (en eentje van € 0,05) terug kon geven omdat ze geen munten van één en twee Euro meer hadden... Ik heb 'r toen maar verteld dat ik daar juist heel blij mee was, aangezien ik als taxichauffeur telkens in rap tempo door m'n wisselgeld heen ga.

Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen in te voeren: telkens als ik daar eet graag enkel kleingeld retour. Een paar keer expliciet vragen en dan zouden ze het al automatisch moeten gaan doen. :-)

Geen opmerkingen: